Murder is Weegees business

In het FoMu, het fotomuseum in Antwerpen, loopt nog tot 27 januari de tentoonstelling ‘Murder Is My Business’ van Arthur Fellig, beter bekend als Weegee. Het fotomuseum verzamelt zijn sensationele foto’s van de New Yorkse crime scene in de jaren ’30. Weegee brengt de onderbuik van New York, gewapend met flits, genadeloos in beeld.

Weegee, vergroeid met fototoestel en sigaar, was vaak eerder dan de politie op plaats delict.

Weegee zette de toon voor de beginnende sensatiepers. De man kende zelfs minder zelfcensuur dan de media nu. Slachtoffers van moord worden in bloederige toestand ongegeneerd vastgelegd, om de dag erna op de eerste bladzijde van de krant te verschijnen. Enige terughoudendheid is Weegee vreemd. Hij benadert zijn onderwerp zelfs met humor en een groot cynisme. Zo is er een foto met op de voorgrond een lijk en omstaanders en daarachter in het groot reclame voor een film getiteld The joy of living. Een andere foto toont een lichaam bij agenten die rustig een babbeltje doen. Boven het tafereel hangt een plakkaat met This is the spot, eveneens de titel van het werk.

Hij richt zijn lens niet alleen op de slachtoffers, maar ook op de omstaanders, de ramptoeristen. Dat levert confronterende en sterke beelden op. Zo is er de bekende foto Their First Murder met centraal een jammerende tante van het slachtoffer die op het punt staat om flauw te vallen en rondom haar jonge kinderen met zowel lachende, nieuwsgierige als geschrokken gezichten.

‘Their first murder’

Was Arthur Fellig dan niet gewoon een onbeschaamde sensationele fotograaf? En waarom zouden zo’n foto’s tentoongesteld moeten worden? Het was in de eerste plaats ook niet de bedoeling van de fotograaf om ooit zijn werk te exposeren. Zijn foto’s waren bedoeld voor de krant. Later stelde hij ze dan toch tentoon, en nu is zijn werk dus in het fotomuseum te zien.

En terecht, want Weegee is niet gewoon een sensatiefotograaf. Hij onderscheidt zich door zijn fantastische, sterke beelden. Op een weliswaar voyeuristische en genadeloze manier geeft hij een unieke blik op het nachtelijke misdaadsleven in New York in de jaren ’30 en ’40.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s