Meesterverteller is stem nog niet kwijt

Warre Borgmans speelt Eindelijk! Hamlet

En Eindelijk! Warre Borgmans once again! dacht ik toen ik onverwacht werd meegesleurd door een lieve vriendin. Het was lang geleden dat ik de man nog op de planken had gezien. Na een ietwat langzame start veroverde hij mij – ik ben nochtans hard to get- weer opnieuw.

Elke grote acteur waagt zich ooit aan het stuk der stukken. Maar ondertussen kent iedereen de plot van Hamlet als zijn achterzak en strooit u vast ook zo nu en dan met passages, compleet en juist geciteerd. Daarom speelt Warre Borgmans de eigenwijze dirigent die walst tussen begin, het meteen verklapte einde, enkele citaten en vooral heel veel omzwervingen. Via de prins van Denemarken komt de acteur uit bij verhalen over de badkamerrituelen van zijn ouders, zijn vettig klasgenootje en horrorskireizen.

Eindelijk! Hamlet is opnieuw knetterend verteltheater, vaak hilarisch en herkenbaar maar ook puur en ontroerend. Warre Borgmans heeft niet veel nodig om ons te doen blijten van het lachen. Maar hij schuwt evenmin het contrast. Na lachsalvo’s krijgt hij de zaal weer stil met schone en blote taal. Of met de bekentenis waarmee hij eindigt, constant uit zijn rol als acteur stappend, waardoor de echte mens in al zijn eerlijkheid komt piepen: “Zingen, spelen, de mensen amuseren, dat is alles wat ik kan en wil.”

Warre Borgmans speelt dit haardvuurtheater (sta mij toe om een gepast neologisme te bedenken) nog op 8 en 9 maart in ’t Arsenaal in Mechelen.

 

Geef een reactie

