Santa Claus, gimme Balthazar!

De tsunami van deadlines de afgelopen weken sloeg een gat in mijn cultuur.
Wel nog kunnen meepikken: geen chocoladen muntjes, wél een optreden van Balthazar voor Sinterklaas.

balthazar_0

Het was de derde keer dat ik de jonge snaken aan het werk zag. Dit keer in het gloednieuwe Depot. En ik en mijn gezelschap waren blown away. Bijna letterlijk.

De set begon met het uitgesponnen deuntje van Blues for Rosann, waarna Balthazar
het podium beklom en een enorm strakke versie van The Boatman neerzette. Het geluid van bas en drum ging recht door onze maag. Snedig walsten ze verder door het optreden met veel nummers uit hun eerste album Applause. Daarna sloop hun nieuwste plaat de set binnen.

Ze zochten duidelijk nog naar een evenwichtsoefening tussen de strakke en energieke nummers van hun oude plaat en hun nieuwe materiaal dat anders en complex klinkt. Maar het was een meer dan verdienstelijke poging. Ik ben nog altijd stapelzot op hun oude nummers, maar de nieuwe nummers beginnen me te veroveren. Balthazar maakt dan ook groeimuziek.

Over groeien gesproken: wat een vooruitgang. De eerste keer zag ik ze nog aarzelend bezig op Studay enkele jaren geleden, daarna op een bijzonder goed optreden in de AB en nu zat alles nog juister. Ze speelden met complete overgave. Zelfs de anders schuchtere Patricia kon niet stil blijven staan. En wij evenmin.

Na dit optreden overweeg ik sterk om Balthazar op mijn buik te laten tatoeëren.

En wat kreeg ik gisteren als kerstcadeau? Jawel, Rats van Balthazar. Om nog veel te draaien en zachtjes ingepalmd te worden. Hopelijk even graag en grijs als Applause. En ik kreeg nog andere cultureel verantwoorde cadeau’s waarover je hier binnenkort meer leest.

Geef een reactie

