Muziek en woord in post-examentijdperk

Hoera! De tijden van cursussen, kommer en kwel zitten erop.
Dat heb ik gevierd met veel wijn, vrienden, muziek en mooie woorden.

Woensdagavond ging ik naar een jazzavond in café Gollem. Zag ik als uitnodiging op feestboek. Ja, soms is Facebook handig én meer dan ongegeneerd voyeurisme en het etaleren van kijk-is-hoe-een-kweetniehoetof-leven ik heb.
Ik dus naar de Gollem. De naam klinkt vrij onappetijtelijk, maar no worries. Dit is geen obscure grot waar rare wezens rondwaren, maar een gezellig, onontdekt oud en warm biercafé. Mooie setting voor een jazzoptreden. En niet zomaar één. Bert Joris Quartet. Zomaar, gratis. Door bijna twee maanden sociaal isolement was ik overexcited (Hoera! Stad! Mensen! Vrienden! Babbelen!) en moesten alle opgestapelde anekdotes en banaliteiten over de cafétafel gemorst worden. Ik was dus niet de beste, gehoorzame luisteraar bij dit concertje. Maar, zonder beledigend te klinken, vind ik jazz ook ideaal om overheen te babbelen met een wijntje. De beste cafémuziek: aanwezig maar niet té, om zachtjes van te nippen, voorzichtig uitnodigend. Genieten!

Vanaf nu elke woensdag jazzavond in de Gollem, Suikerrui 28.

Vrijdag ging ik kijken naar solo’s van mijn vrienden uit het derde jaar Woordkunst. ‘Noodzaak’, heette het initiatief, dat is zweverige woordkunstvaktaal. Een persoonlijke, noodzakelijke zelfgeschreven solo was de opdracht. Dat impliceert één grote valkuil: hyperpersoonlijke dagboekfragmentjes. Maar deze klas kent natuurlijk al de universele taal om vanuit eigen ervaring even veel op te roepen bij een ander. Meer dan een uur lang kon ik mee in hun gedachten wroeten, hun landschap bewandelen. Heftig. Hilarisch. Ontroerend.
Genoeg catharsis voor enkele maanden, genoeg schoonheid om nog enkele dagen zoet mee te zijn.

Geef een reactie

