Review Pukkelpop zaterdag

Regina Spektor

Hoe ongerijmd: zo’n schone en lieftallige nimf verstoord door krakend geruis. Aanslepende technische problemen: ongelooflijk veel pech voor haar én voor ons die haar graag gretig in onze armen hadden gesloten. Na verschillende tevergeefse pogingen bleef het vervelende geluid haar verfrissende songs en prachtig stemgeluid overstemmen. Toch nog even zuinig kunnen genieten van ‘On The Radio’ en ‘Better’. Na de zoveelste onderbreking, kwam Regina Spektor nog een laatste keer op met een brede glimlach en een verzameling intieme songs met als afsluiter haar bekende pareltje ‘Samson’. De technische problemen stonden op het laatst dan toch geen kippenvel meer in de weg. Maar wij hadden meer gewild. Doodzonde.

Alabama Shakes

Wat een ideale middagzonsoundtrack, die van Alabama Shakes. Deze band rockte, schuurde en swingde tegelijk op Main Stage. Wat een wijf ook, die Brittany Howard. Zingt zoete filmische liedjes, raspt als een echte rockster en huilt haar ballads zoals het bekende ‘Hold On’. Die song en hun andere hit ‘Hang Loose’ werden al aan het begin van de set gespeeld om de aandacht op te eisen voor hun ander werk. Nee, de Alabama Shakes doen niets moeite behalve verdomd goede muziek spelen. Alle leden baden in authenticiteit en vooral de frontzangeres speelt met zo’n zelfzekerheid en cool dat je hen wel moet gelijk geven. Rock ’n roll.

dans dans

Nog het laatste kwartier kunnen meepikken (bonnetjes vergeten, drie kwartier onderweg zijn heen en terug met de shuttledienst naar camping B, veel gefoeter). Anyway: toch nog even me gewenteld in hun laatste dwarrelende klanken. Jazz isn’t dead, maar springlevend in een klein tentje op Pukkelpop. Maar let op: dans dans (dat het trouwens instrumentaal doet) is heel experimenteel en ruikt allesbehalve naar pure jazz. Het trio bestaande uit Bert Dockx (Flying Horseman), Frederic Jacques (Mark Lanegan Band) en Steven Cassiers (Dez Mona) besnuffelt ook de post-rock en dweept met uitgesponnen nummers die langzaamaan groeien, het bouwen van een muzikale kathedraal. Straf.

Bonobo

Noem Bonobo nooit zomaar lounge, daar zijn ze zelf niet zo pleased mee. Hun muziek eist meer aandacht op dan aangenaam behang. Producer Simon Green leidt je naar een sfeervolle triphopwereld die live wordt versterkt door een heuse band en zangeres Andreya Triana. Een heel optreden lang is het verzaligd trippen op deze enorm sfeervolle muziek, schipperend tussen jazzy, noisy, elektronische intimiteit, dromerige beats en soul.

Foals

Foals zette een interessante set neer die gestaag opbouwde tot een climax met veel guitar noise. Die werd zo welkom ontvangen dat er niet alleen met handjes werd gegooid, maar ook met edele delen. Ja, u leest het goed: enkelingen vooraan in de moshpit werden zo enthousiast dat ze hun kleren besloten uit te gooien. Zo ver wilden wij net niet gaan, want Foals heeft nog net dat tikkeltje meer in z’n mars dan wat ze hier lieten zien – denk ik. Toch een heel puike show, al was het maar om de eigenwijze manier waarmee ze zich er doorheen walsten. Paradepaardje ‘My Number’ zat al helemaal in het begin van de set en toch bleef iedereen – inclusief twijfelaars – staan om de rest te horen. Maar het vuur van hun hit trokken ze niet helemaal door. In het midden van de set bleven de dingen wat nasmeulen voor ze aan hun slot bouwden.

Bat For Lashes

Melancholische popprinses Natasha Khan serveerde haar gebruikelijke intimistische sprookjesachtige cocktail met haar charmante spontane vrolijkheid als tegenwicht. Haar etherisch maar dwingend geluid en nostalgische synths zorgen voor een grootse sound de je helemaal inpalmt. Hoogtepunt: tearjerker ‘Laura’.

Franz Ferdinand

Franz Ferdinand is het niet verleerd, nondedoeme. De rockers vierden het ontwaken uit hun winterslaap in Kiewit – en hoé. Veel gegrabbel uit hun oude werk tot groot jolijt van het publiek én een klein proevertje van hun nieuwe plaat ‘Right Thoughts, Right Words, Right Action’. Toch was het optreden geen gemakkelijk etaleren van hits: ‘Take Me Out’, ‘This Fire’ en ‘Walk Away’ werden niet op automatische piloot gespeeld maar met een ongelooflijk frisse strakheid alsof ze de songs daar opnieuw heruitvonden. Als we één groep hebben gezien deze Pukkelpopeditie die weet hoe ze een festivalwei plat speelt, is het Franz Ferdinand wel.

HAIM

Deze veelbelovende hype in de vorm van drie langharige muzikale zusjes die de Amerikaanse ‘fucking-taal’ hanteren als geen ander, kon de verwachtingen niet helemaal inlossen. HAIM, die we vooral kennen van aanstekelijke muzikale pophits als ‘Don’t Save Me’, speelde een veel stevigere set dan we gewoon zijn van hen. Dat was bij momenten charmant, zo’n rockende wijven. Maar de muzikaliteit en de melodieuze samenzang die hen eigen zijn, werden volledig overstemd door hun gitaarspel en hun geschreeuw in de micro. Daardoor leek het soms meer op een rommelige mishmash dan op muziek. Maar ze hebben nog veel groeipotentieel.

The xx

Ik zag ze enkele edities terug in de Marquee, ideaal onderdak voor hun bijzonder intimistische sound. Main Stage leek op alle manieren ongeschikt, maar de band is groot geworden natuurlijk. Ze lokten een zee van golvende lijven die hun melancholische koorts wegdansten met vreemde danspasjes gaande van modern ballet, trippende bewegingen tot heftig geheupwieg.  De atmosferische, typische the xx-sound pakte wonderwel goed uit op Main Stage en liet niemand onberoerd.

Goose

“Goose als festivalafsluiter?”, schamperde iemand sceptisch. Waar deze persoon gebrek aan had, liep ik van over: vertrouwen. Ik zag de Belgische electrorockers al op Rock Werchter en op Pukkelpop en wist dat ze verdomd goed waren in figuurlijk de tent af te breken. Of Goose dat kunstje kon nadoen op Main? Ja hoor, koud kunstje zelfs. Met ‘Black Gloves’, ‘Low Mode’, ‘Synrise’ en vooral het magistraal uitgesponnen einde van ‘Words’ staken ze de wei zonder veel moeite in de fik, nog voor er vuurwerk aan te pas kwam.