Gelukkige gedichtendag

Straatmuzikant

Moeten wij verdwalen in verhalen
die niet de onze zijn?

Wij wandelen slechts in ons eigen leven,
ontwijken schouders en stukken ijs
en schrikken dan plots als iemand
op onze woorden botst
of als we de krant openslaan.

En als water bevriest,
dan ook de taal?

Nee,
ik wil u laten zetelen
in mijn woorden

want er ziet niemand verder
dan te kijken is.

In welke tinten zwart verdwijn je ’s nachts
als alleen paspoppen nog praten achter veilig glas,
als de kou tussen je schouders kruipt?

Waar dwaalt je stem
als iedereen binnen zit,
als de munten geteld zijn,
als je de Meir met geschenken hebt gevuld?

Een andere dag,
een andere stad.

Arnout

Opnieuw jaag ik
de vogels op uit uw stem,
die nooit baard mocht krijgen.

Opnieuw verstop ik mij
in uw eindeloze tuinen.
Is wie weg is, ook gezien?

Uit onze klei ontstonden
nieuwe vormen en inzichten,
wij lieten de speelplaats verweesd achter
en fluisterden achter onze handen uw naam,
af en toe.

Met groen tot ver achter onze oren
stapten wij de Wijde Wereld in,
keken niet meer om.

Opnieuw jaag ik
de vogels op uit uw stem,
kijk naar boven en zie dat ik u droeg
op mijn gebogen schouders

en dat gij u uit het wit lacht,
als een feniks uit haar as.

(c) Maren Moreau, gepubliceerd bij Jeugd en Poëzie ( http://www.jeugdenpoezie.be/nl/soet/361/Arnout en http://www.jeugdenpoezie.be/nl/soet/360/straatmuzikant)

Geen titel

Och zie ons hier
met z’n allen eenzaam wezen
en zó toch een beetje samen,
onderonsjes van eilanden –
een archipel van troost

(c) Maren Moreau

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Melissa schreef:

    Wow Maren, prachtig geschreven!

    1. marenmoreau schreef:

      Danku Melissa, echt superfijn om te horen!

Geef een reactie

