Recensie Life – Anton Corbijn

Life brengt het verhaal van de ontmoeting tussen toen nog opkomend acteertalent James Dean en zelfstandig fotograaf Dennis Stock die resulteerde in een legendarische fotoreeks van het icoon. Voor zijn vierde langspeler wist Anton Corbijn Dane DeHaan en Robert Pattinson te strikken. Met die namen en eerder beloftevol regiewerk in het achterhoofd, leken die ingrediënten een succesformule. Helaas is het resultaat licht teleurstellend.

Dane DeHaan is zeker geen miscast. Bij momenten incarneert hij dat rebelse, getormenteerde en intrigerende kantje van James Dean met verve. Maar even goed steken zijn maniertjes – zoals die monotone verteltoon – na een tijd tegen. Zeker, hij heeft iets. Maar na verloop dan vooral iets irritants. Want een icoon als James Dean eigen maken, het is op voorhand al een beetje mislukt.

Toch doet DeHaan een verdienstelijke poging, net als Robert Pattison, die prima de rol van zoekende fotograaf speelt. Maar nooit knettert het écht. Zelfs bij enkele scènes die op papier mooi klinken – zoals de treinscène waarin Dean enkele persoonlijke ontboezemingen over zijn jeugd op tafel legt – voelen wij het niet helemaal. Laat staan bij die melige vliegtuigscène. En dat is het probleem van heel de film.

Ondanks de degelijke acteerprestaties, de knappe beelden die lonken naar vervlogen tijden gevangen in een zwart-wit foto en het fijne uitgangspunt waarbij de verwantschap met de regisseur niet ver te zoeken is, sputtert de prent. Het is alsof Corbijn de mythe van James Dean doodknuffelt en te veel voor een conventioneel filmpad kiest waardoor er weinig leven in Life kruipt. Jammer.