Treintjes

Ver weg en jaren later is ze ineens weer aanwezig. Ik draag haar trui en ruik een zweem van vroeger. Hoe komt het toch dat geuren zo geruisloos en banaal onze dagen binnensluipen om ons jaren daarna plots zo te treffen? Geen enkele herinnering wordt zo goed bewaard als in een geur. Een after shave van de man naast je in de trein roept plots weer een liefdesverhaal op dat je helemaal vergeten was. Haar wollen trui neemt me opnieuw mee naar haar huis.

Ik zit op de mat te spelen met houten treintjes terwijl buiten de echte treinen voorbijrazen. Bomma schilt appels voor ons, bompa leest de krant. De dag is eindeloos.

Daar moet ik aan denken, nu ik door een vreemde stad loop met een man die ik amper ken en toch tot hier volgde. Eigenlijk kan ik haar geur niet eens ruiken. De trui die door haar gebreid is, gaat al jaren mee en draagt alleen sporen van waspoeder en parfum. Misschien is het de eeuwige geur van wol. Misschien heb ik dit moment zelf noodgedwongen opgeroepen.

Nu ik aan zijn arm vruchteloos naar gespreksonderwerpen zoek in een andere taal, me bewust van elk woord en elke stap. Nu ik mijn gedachten herkauw over waarom ik naar hier kwam, wie ik eigenlijk ben in deze lucht, waar mijn leven nu naartoe kronkelt.

Misschien moet ik daarom aan dat moment in haar woonkamer terugdenken. Aan hoe ik gewoon met mezelf samenviel, onderwerp en nog geen lijdend voorwerp was. En hoe de tijd geen dag in een agenda was die opgevuld of verspild kon worden, toen beleven nog gewoon leven was.

Weer thuis, nestel ik mij op de mat van mijn appartement. Mijn gedachten botsen tegen elkaar aan, als wagonnetjes vertrekkensklaar. Ik laat ze voorbijrazen aan de achterkant van mijn hoofd tot het heel stil wordt. De dag is opnieuw eindeloos.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. withlovebyeva schreef:

    Wauw Maren, wat een prachtige tekst!

    1. marenmoreau schreef:

      Oh grazie mille, heel lief! En keigoed, nu heb ik ineens de link van jouw blog 🙂

Geef een reactie

