Bxl ma belle: een (half) oog voor schoonheid

Het was een onnozele opspringende ballon met een plastic uiteinde. En voor ik het wist zat ik met dikke tranen bij de EHBO, als na een uit de hand gelopen kinderfeestje. Ik voelde me ook een beteuterde kleuter door het gesus van de schouderophalende hulpverleners. Alleen naar het ziekenhuis dan maar, met een wazig en tranend oog en assorti Jack Sparrow-loopje. Na enkele stappen wist ik niet meer waar de hemel en de aarde was. Laat staan de metro.

In het ziekenhuis was het Brussel op haar best. Haar taal – nergens een woord Nederlands te bespeuren. En haar onderbuik. Een man die geflankeerd door politiemannen en in handboeien een scène maakt. Een andere man die -terwijl ik twee uur op de oogarts wacht- minuten lang om de psychiater zit te roepen. “Je ne vais pas bien!”

Het zijn geluiden die me amper bereiken. De wereld bekent geen kleur meer, ik zink weg en verbijt de pijn.

En toch, hoezeer ik deze namiddag zwom in zwart water, steeds waren er zuurstofbelletjes aan het oppervlak.

Mannen die me hielpen om het juiste metrostation te vinden. Een koppel dat vroeg of het iets kon doen en me een chocoladekoekje toestopte. “Chocolate is always good.” Een vriendelijke man die speciaal van zijn route afweek om met mij de metro te nemen en me af te zetten aan de ingang van het ziekenhuis. Mensen in het ziekenhuis die me -wanneer de oogarts eindelijk arriveerde – allemaal lieten voorgaan. Een vrouw die me erna een lift aanbood.

In deze stad is het vaak dwalen. Maar je moet nog maar net verloren lopen, of ze tonen je de weg. In deze stad voel ik me vaak anoniem. Maar zonder zicht kreeg ik toch een gezicht.

Je veux nager ici pour toujours. Ik wil hier eeuwig blijven zwemmen. In talen en culturen en gezichten. Mijn leven hoeft hier kant noch wal te raken. En wanneer ik blind door het water ploeter of bijna kopje onder ga, is er altijd de troost van vreemde handen.

Diva handicapée

(Diva handicapée) 

Geef een reactie

