Coldplay zien en sterven

Hoe vaak stoppen we schoonheid toe met de mantel der ironie en cynisme? Zelfs ik, vaak een fladderige romanticus, betrap er mezelf op grote woorden te kenteren met duizend knipogen. Het woord ‘liefde’ krijg ik amper over mijn lippen, zo beladen blijft het op mijn tong liggen.

Komt het dan toch naar buiten gekropen, in dezelfde zin als ‘Coldplay’, dan zouden de wenkbrauwen van velen ontregeld geraken van zoveel gefrons. Er is niets gemakkelijker dan ironisch doen over Coldplay, de priesters van de ongegeneerde pop. Vooral wanneer ze een heel Koning Boudewijnstadion vullen met aan elkaar geregen hits, melige teksten en een overdosis aan kleurrijke confetti en vuurwerk. 

Mijn broer zou ‘Yellow’ en alle andere kleuren van de regenboog er opnieuw uitkotsen, Coldplay steevast benoemend als ‘Coldkak’. Maar ik zou zelfs na die associatie me er helemaal mee kunnen insmeren. Zeker na gisteren.

“Het zou oprecht niet erg zijn als we nu het loodje legden”, zeiden Charlotte en ik tegen elkaar nadat Chris Martin en de zijnen het podium afliepen. We hadden ondertussen twintig hartverzakkingen overleefd, onze lippen bleven gebeeldhouwd in een eeuwige lachkramp, tranen en confetti plakten nog tegen onze wangen en in onze haren, onze benen voelden nu pas dat ze spieren hadden in plaats van vleugels. Het is eerlijk waar maar 1 % PMS die hier spreekt en 99 % de muzikaliteit – en ja, welaan – de liefde die Coldplay ons doorgaf.

Wat klinkt dat walgelijk melig. Maar fuck you, terroristen en muzieksnobisten, wat ben ik blij dat ik een schuif heb onder mijn huid die ik durf openzetten. Wat ben ik blij dat die genereus gutsende muziek van op het podium daar helemaal in past. Dat na twintig jaar stadions plat spelen, de vriendschap en het spelplezier er nog steeds afdruipen. Dat er – van The Scientist tot Hymn For The Weekend – even geen andere lijven, geen hitte, geen ticketprijzen, geen morgense beslommeringen bestaan.

Zo lang luisteren we al naar hen, zo verbonden is hun muziek met onze levensfasen, dat alles voorbij flitst. Van thuis als kind naar de platenspeler luisteren tot de soundtrack van een eerste kus, van meekwelen in het Sportpaleis als puber tot als dolende twintiger de vertwijfelingen wegdansen in de zetel. Overal is er de mengkleur van het leven. Van intens geluk ondanks het verdriet, van de zalf na de littekens.

Ik zei het al vaker om Coldplaycynici te jennen: ooit zet ik een “I love Coldplay”-tattoo pal op mijn buik. In de tussentijd teken ik dit moment op mijn huid, neem ik een klein beetje confetti mee voor de andere dagen.

Foto: Charlotte Bisschop
4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. KVSmiley schreef:

    Ik was er ook en heb er even veel van genoten als jij. Zelfs nu nog, twee dagen na het optreden, drijf ik op de positieve vibes die Coldplay me meegaf.

    Als je er als groep in slaagt om twee dagen na elkaar in totaal 100.000 mensen met een goed gevoel naar huis te sturen dan is daar toch niks verkeerd mee. Dan kun je je toch afvragen bij wie het probleem ligt: bij Coldplay of bij de Coldplay haters. Je moet al een grote cynicus zijn om niet te erkennen dat Coldplay zowel op plaat als live een van de beste bands ooit is.

    Vrolijke groetjes,
    Kurt.

    View story at Medium.com

    1. marenmoreau schreef:

      Oh ik zie nu pas deze reactie, ik ben zo slecht in dat opvolgen hier, mi scusi. Fijn om te lezen dat je ook zo hebt genoten (als ik eraan denk kan ik er nog altijd een beetje op teren) en dat je ook die mening deelt. Ik volg je! Groetjes.

  2. koenelherrero schreef:

    Bestaan die al 20 jaar?! Hemeltjelief, ik word oud.

    1. marenmoreau schreef:

      Haha zot he, ik voel me ook instant fossiel

Geef een reactie

